• Anouk Möller

6 tips tegen heftige ruzie's.

Bijgewerkt: mrt 2


Waar 2 vechten, hebben 2 schuld werdt mij altijd verteld. Echter kun je het beste bij jezelf beginnen met de oplossing, aangezien je hier ook daadwerkelijk invloed op hebt. Wat kan JIJ doen om te zorgen dat jullie ruzie's minder heftig worden. Als voorbeeld neem ik even een ruzie met je partner, maar de tips zijn ook toepasbaar op andere relaties. Voor de leesbaarheid ga ik er voor het gemak even van uit dat jij een vrouw bent en je partner een man.


Jullie zijn het oneens met elkaar. Jullie praten (lees: schreeuwen) over en weer en luisteren eigenlijk niet meer naar elkaar. Je voelt de woede, verdriet, onmacht weer opborrelen en weet even niet hoe je dit moet oplossen.


De volgende tips kunnen je helpen de ruzie te de-escaleren:


Tip 1: Stap even uit de situatie.

Op dit moment zitten jullie allebei hoog in je emotie. Dan is het vermogen om rationeel na te denken en je in te leven in een ander doorgaans erg laag. Geen goed moment om een constructieve oplossing te zoeken dus.


Tip 2: Kalmeer jezelf.

Bedenk wat je nodig hebt om te kalmeren. Meestal is het fijn om even fysiek afstand te nemen van elkaar. Dus wat vind jij fijn? Je terugtrekken in de slaapkamer, even wandelen, of langs bij een vriendin? Je mag hier kort over zijn naar je partner maar wees duidelijk. Zoiets als, "Ik ga nu even weg, we praten als ik terug ben weer verder".


Tip 3: Verplaats je focus naar liefde.

Oké, je bent alleen. Waarschijnlijk heb je nu de neiging om in je hoofd verder te discussiëren en nog bozer te worden. Echter is het beter om je emoties juist iets te laten zakken voordat je gaat evalueren wat er is gebeurd en wat er is gezegd. Parkeer het discussiepunt even. In plaats daarvan ga je de liefde naar boven halen. Bedenk waarom je ook alweer verliefd bent geworden op je partner. Hoe lief is hij als hij op z'n best is? Als het goed is zullen je emoties al wat bedaren.


Tip 4: Kies te geloven in elkaars goedheid.

Als je over het algemeen een fijne relatie hebt met wederzijdse liefde is je partner er niet op uit om jou ongelukkig te maken. Ook als je partner je kwetst met zijn woorden en gedrag, hoeft dit niet zijn intentie te zijn. Wanneer je partner toch hele gemene dingen heeft gezegd die niet goed bedoeld KUNNEN zijn bedenk dan dat dit meestal voortkomt omdat diegene zich dan in het nauw gedreven voelt en een manier zoekt om zich te verdedigen. Het is wel belangrijk om bij het uitpraten te vragen of hij dit echt meende.


Tip 5: Agree to disagree.

Je hoeft de ander niet altijd over te halen om hetzelfde te denken als jij. Het is oké om het niet met elkaar eens te zijn, dit hoeft een oplossing niet in de weg te zitten. Maakt je partner je erg boos met wat hij doet? Dit kan ook komen door welke betekenis jij eraan geeft. Is er een oplossing waarbij je vrede kunt hebben met dat jullie het niet eens zijn?


Tip 6: Uitpraten.

Bedenk dat jullie niet tegenover elkaar staan maar naast elkaar. Jullie zitten samen in een relatie omdat je elkaar graag gelukkig maakt toch? Ook al denk je echt dat je gelijk hebt, dit doet er niet toe. Je partner wordt er ongelukkig van dus jullie hebben samen een probleem.


Jullie staan aan dezelfde kant. Geen van jullie geniet er van als de ander ongelukkig is (zo wel, dan kun je beter wegwezen;).

Dus terug naar het probleem, maar dan als team! Minstens 1 van jullie is ongelukkig met wat de ander doet/zegt/wil dus dit is een probleem die jullie samen moet fixen. Communiceer bovenstaande dan ook met je partner voordat jullie gaan brainstormen over een oplossing.



Als je deze stappen probeert uit te voeren wanneer je onenigheid hebt met elkaar zul je merken dat de ruzie's minder heftig worden.

De oplossing voor de discussie kan ik je helaas niet geven aangezien dat afhankelijk is van het probleem. Als er een middenweg gevonden kan worden is dat natuurlijk fijn. Als dat niet kan, kunnen jullie misschien wel brainstormen over een manier waarop de ander minder last heeft van dat hij niet z'n zin krijgt. Of wellicht is er voor de ander een voordeel te creëren op een ander vlak wat de pijn verzacht. Denk met elkaar mee!


Terwijl ik dit stuk schrijf merk ik dat ik nog zoveel meer zou kunnen schrijven over gezond ruzie maken, maar dan wordt dit stuk veel te lang! Wil je wel dieper op dit onderwerp in? Dan kun je beter even komen kletsen bij de psychocoaching van Vitamin me.


11 keer bekeken
Contact

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Dan kun je bellen, appen of mailen naar:

 

T: 06-53842328

E: anoukmoller@vitaminme.nl

Anouk Möller MSc.

Vitamin me Voedingspsycholoog & Psychocoach

Praktijk: Hillegommerdijk 417, Beinsdorp

             

​​

Naam *

E-mailadres *

Onderwerp

Bericht

Er wordt veilig omgegaan met uw persoonsgegevens, lees de privacyverklaring hier. 

Volg Vitamin me ook op:
  • Instagram
  • Facebook
unnamed.png

BTW-ID: NL002237703B80