Contact

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken voor de psychocoaching?

Dan kun je bellen, appen of mailen naar:

 

T: 06-53842328

E: anoukmoller@vitaminme.nl

Anouk Möller MSc.

Vitamin Me Voedingspsycholoog & Psychocoach

Praktijk: Hillegommerdijk 417, Beinsdorp

             

​​

KVK: 67824781

unnamed.png

Voeding en emoties

June 9, 2018

 

Jezelf wel eens afgevraagd waarom de drang naar chocola zo sterk is terwijl je jezelf nog zo beloofd had gezond te gaan eten? Je zo obsessief met eten bezig bent? Of waarom je zoveel onrust ervaart wanneer je niet toegeeft aan je craving
 

 

 

Grote kans dat jij een emotie-eter bent.
Dit kan ervoor zorgen dat je in een negatieve vicieuze cirkel komt wat je geluk flink in de weg zit. Op lange termijn heeft dit destructieve gevolgen voor  je mentale en fysieke gezondheid.  Zonde! Dus tijd om hier iets aan te doen.

 

Om van emotie-eten af te komen moet je eerst gaan begrijpen waar het vandaan komt. Voeding is naast de benzine voor je lichaam vaak ook zoveel meer. We vieren het leven met eten, we troosten onszelf met eten en bij gezelligheid hoort ook altijd iets lekkers. Leuk, maar dit kan ook een keerzijde hebben. 


Bij sommige wordt door al deze tradities het pad naar emotie eten gelegd. Je hersenen gaan bepaalde emoties associëren met bijvoorbeeld chocola eten. Hierdoor kunnen deze emoties een krachtige drang naar chocola opwekken. Je hersenen zijn hier zonder dat je het door hebt voor getraind!

 

Eten is een van de vele maniertjes waarmee mensen emoties reguleren. Net zoals sommige mensen emoties reguleren met roken, alcohol, sporten of schrijven enz. Als deze manier van omgaan met emoties je echter meer kost dan oplevert is het tijd om hier iets aan te doen! Naast de goedbedoelde voedingsadviezen is werken aan de onderliggende oorzaken van cravings erg belangrijk.

 

Als je jouw hersenen kunt leren om een craving op te wekken bij bepaalde emoties kun je ze dit ook afleren. Je kunt hierbij denken aan de Pavlov reactie. Meneer Pavlov rinkelde elke keer een belletje vlak voordat hij de honden eten gaf. Op een gegeven moment gingen de honden al kwijlen als ze alleen al het belletje hoorden. Ze hadden geleerd om het belletje te associeren met  voedsel. Bij emotie eten is de emotie als het ware het belletje wat de craving veroorzaakt. Als je nu keer op keer niet gaat eten als de emotie (het belletje) opkomt dan zal de craving vanzelf minder gaan worden. Hiermee leer je je hersenen om het  niet  met eten te associëren en zullen je cravings helemaal verdwijnen!

 

 


Leuk om te weten, maar  hoe zorg je ervoor dat je niet gaat eten zolang je wel cravings hebt?!

 Er zijn een aantal tips en trucs om dit een stuk makkelijker voor jezelf te maken.

 

Tip 1: Zorg dat je voldoende eet. Te weinig eten zorgt ervoor dat je craving onweerstaanbaar wordt. Als je voldoende eet wordt je craving een stuk minder sterk.

 

 

Tip 2: Zorg dat je genoeg voedingstoffen binnen krijgt met wat je eet. Kijk ook naar wat je eet: is het voeding of vulling? Bij vulling heb je alsnog een voedingsstoffen tekort en dan zorgt je 'oerbrein' ervoor dat er een sterke craving naar boven komt die moeilijk is te weerstaan.

Tip 3: Hou van je lichaam (en jezelf). Veel mensen denken dat wanneer ze afvallen ze pas van zichzelf kunnen houden. Maar het tegenovergestelde is veel effectiever! Besluit van jezelf te houden zoals je bent en je zal worden wie je wil zijn.

 

Tip 3: Bedenk een noodplan. De triggers die leiden tot cravings zijn heel persoonlijk. Ze kunnen bestaan uit stress, verdriet, verveling, zien/ruiken van triggereten, eenzaamheid, boosheid of juist blijdschap. Om van jouw cravings af te komen moet je er eerst achter komen wat jouw triggers zijn. Als je dit weet kun je een alternatief plan maken wat je uitvoert bij een craving. Wat heb jij nodig op zo’n moment?

Tip 4: Past jouw levensstijl bij je? Soms zijn er rigoureuzere stappen nodig om van het  emotie eten af te komen. Veel mensen laten hun leven leiden door opgelegde overtuigingen. Wanneer je je leven laat leiden door je gevoel, je authentieke zelf ga je het leven leiden dat echt bij je past en kom je in balans. Mijn Lifecoaching kan helpen bij dit proces.


Tip 5: Zoek een coach. 

 

Vitamine me Psychocoaching is gespecialiseerd in voedingspsychologie. Met dit coachingstraject zul je dieper ingaan op bovenstaande stappen en worden ze voor  jou gepersonaliseerd. We werken aan het  psychische maar ook het praktische. Daarnaast leer je oefeningen om de cravings te weerstaan. Vindt hier meer informatie!

 

 

Please reload

Join My Mailing List