top of page

3 manieren waarop diëten je relatie met eten verpest.

Een dieet is er om af te vallen en gezonder te gaan eten. Klinkt positief, maar diëten kan ook veel negatieve neveneffecten hebben en het begin van een ongezonde relatie met eten zijn. Zo heb ik gemerkt dat iedere cliënt die bij mij een voedingspsychologie traject begon de ellende met eetgedoe is begonnen bij het eerste dieet (en bij mijzelf trouwens ook).



3 Negatieve effecten van diëten:

  1. Het leert je je lichamelijke signalen te negeren Je hebt verschillende diëten maar meestal vertellen ze, ofwel hoeveel je moet eten van iets, of wat je moet eten, of op welke tijden je moet eten. Jouw lichaam geeft ook signalen over wanneer je honger hebt, verzadigd bent en welke voedingsstoffen het nodig hebt. Diëten zorgen zorgen ervoor dat je hier niet meer naar luistert. Sterker nog, je traint je brein om de honger signalen (of verzadigingssignalen) te negeren waardoor het later zelfs zo kan zijn dat je je lichamelijke signalen niet meer herkent.

  2. Het leert je om eten te categoriseren in goed of fout. Waarom is dit niet wenselijk? De meeste mensen willen op lange termijn niet enkel groente, fruit, noten en zaden eten maar ook een koekje met mate. Als jouw brein getraind is om te denken in goed of fout is dat koekje echter vaak geassocieerd met schuldgevoel. Hierdoor is het heel moeilijk om dat ene koekje nog te eten zonder het gevoel dat je gefaald hebt. Dit is het begin van een ongezonde relatie met eten en zorgt vaak voor overeet gedrag of angst om bepaald eten te eten.

  3. Het geeft je brein een signaal dat er een voedseltekort is wat het begin kan zijn van een eetobsessie. Als je een tijdje minder eet dan wat je lichaam wil eten dan zorgt jouw oerbrein ervoor dat je heel veel eetgedachtes krijgt. Dit gedeelte van jouw brein gaat er nog vanuit dat we in de steentijd leven waar voedselschaarste een kwestie van leven of dood was en het dus bij honger prioriteit was om zo snel mogelijk aan voedsel te komen. Niet zo gek dus dat je op dieet (of erna) continue aan eten denkt en wilt eten. Jouw brein wil jouw veilig houden echter is dat in een maatschappij waar altijd voedsel is niet altijd handig. Het neveneffect van continue denken aan eten kan ook na een dieet nog lang blijven hangen.



15 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page