top of page

Wat is het beste dieet?

Ik spreek regelmatig mensen die zeggen geen idee meer te hebben welk dieet nu goed is. Er zijn er zoveel en ze lijken elkaar allemaal tegen te spreken. Ik geef als voedingspsycholoog geen dieetadvies maar heb mij wel flink verdiept in gezonde voeding en de werking van onze darmen. Qua diëten heb je natuurlijk Paleo, intermittent fasting, keto, het Sonja bakker dieet of een vegan dieet. Wat is nu het beste dieet? Als je het aan mij vraagt is het geen van deze diëten. Het allerbeste dieet voor jou zul je zelf moeten ondervinden en is heel persoonlijk. Ik zal je hier een handje bij helpen door uit te leggen welke factoren je hierin mee mag wegen.


Hoe bepaal je jouw ideale dieet?

Misschien moet ik even beginnen met vertellen hoe ik werk als voedingspsycholoog. Ik help mensen aan een gezonde relatie met eten. Hierbij leer ik je luisteren naar je lichaam en je gezonde verstand gebruiken. Stricte regels over wat je 'mag' eten en wat je 'niet mag' eten zijn niet goed voor een gezonde relatie met eten omdat dit bij veel mensen leidt tot een obsessie. Het geeft veel spanning, negatieve emoties rondom eten en niet zelden leidt het tot eetbuien. Ik help mensen eten los te koppelen van emoties waardoor ze weer naar hun natuurlijke lichamelijke eetbehoeftes kunnen gaan luisteren. Stoppen met diëten is hiervoor een voorwaarde echter ben ik zeker een voorstander van bewuste gezonde keuzes maken. Ik zal je hieronder uitleggen hoe dit in zijn werking gaat.


vrouw op dieet

kennis opdoen over voeding

Kennis opdoen over voeding is supergoed, mits het om de juiste reden is. Ik heb zelf vroeger vanuit mijn obsessie heel veel gelezen over voeding maar heb later ook veel gelezen over voeding omdat ik oprecht goed voor mijn lichaam wilde zorgen en ik ook graag wilde weten waar ik nou goed aan deed aangezien er zoveel verschillende adviezen zijn. Als je zelf meer wil leren over gezonde voeding zou ik adviseren om een boek/ website te kiezen die ook uitlegt waarom iets wel of niet gezond is. Hierdoor leer je meer over je lichaam en ga je makkelijker kunnen bepalen in welke adviezen je wel gelooft en niet gelooft die er in de wereld rondgaan.


Mijn conclusie is overigens dat ik nog steeds niet zeker weet wat nu het beste is qua voeding. Ik weet bijvoorbeeld niet zeker of vegan nou leidt tot tekorten of dat het wel alle voedingstoffen kan geven, ik weet niet zeker of gluten voor iedereen slecht is ( ik weet wel zeker dat het voor sommige mensen slecht is). Echter vind ik het niet erg dat ik niet alle antwoorden heb. Ik weet genoeg over voeding en mijn lichaam om grotendeels met zekerheid te kunnen zeggen of iets goed voor mij is. Bovendien geloof ik dat mijn lichaam, mits gezond, prima om kan gaan met af en toe iets ongezonds. Dus met deze info in mijn achterhoofd maak ik mijn keuzes.



Wat is logisch?
Ik vind natuurlijke voeding logisch.

Na het vergaren van kennis zal je misschien een hoop duidelijk zijn maar lees je ook tegenovergestelde adviezen. Dan vraag ik mezelf af, wat is logisch? Als je eenmaal kennis hebt vergaard mag je best je boerenverstand gebruiken. Ik vind het heel logisch dat ons lichaam is gemaakt voor wat vers in de natuur groeit en dat ons lichaam moeite heeft met bewerkt en onnatuurlijk voedsel. Ik durf dus met zekerheid te zeggen dat groente, fruit, noten en zaden goed voor mij zijn en pasta, kant en klaar sauzen en chips minder goed zijn. Ik weet ook bijvoorbeeld dat er adviezen zijn over dat je geen bananen moet eten maar ik kies er hierin dus voor om te geloven dat dit zuivere natuurproduct hartstikke goed voor mij is.


Luister naar je lichaam

Ik geloof niet dat wat goed voor mijn lichaam per sé ook voor jouw lichaam geldt. Een gezond lichaam kan meestal best veel dingen goed verteren. Als je darmflora echter niet in balans is kan het zo zijn dat je veel sneller klachten krijgt van het eten van bijvoorbeeld chocola, pizza, gluten of zuivel. Dus luister na het eten goed naar je lichaam. Voel je je energieker of vermoeid? Blaast je buik op of voelt het goed in je buik? En hoe is je ontlasting? Dit zegt ook een hele hoop. Mijn lichaam heeft geen moeite met gluten maar als je merkt dat jouw buik helemaal pijn gaat doen na het eten van gluten dan gaat er iets niet goed. Dit kost je lichaam veel energie Dan is het voor jouw wellicht belangrijk om gluten te vermijden terwijl dat voor mij niet per sé hoeft. Als jij geen klachten hebt van gluten maar wel zeker weet dat het niet goed voor je is kan je er natuurlijk voor kiezen om het te vermijden. Hetzelfde geldt voor zuivel. Er is veel gezegd en geschreven hierover en eerlijk gezegd weet ik niet zeker hoe ongezond dit nu is. In ieder geval merk ik dat mijn lichaam hier goed op reageert maar toch neem ik het niet te vaak. Als jouw lichaam slecht reageert op zuivel zou je dit wellicht wat fanatieker kunnen vermijden.


Luister naar je smaak

Jezelf gezond voeden is belangrijk maar het moet niet rigide worden. Ik ben een groot voorstander van het jezelf niet moeilijker maken dan nodig en daarom is het ook goed om te kijken naar je smaak. We zijn het denk ik allemaal eens dat chips niet gezond is maar als jij er enorm van geniet om af en toe een bakje chips te eten dan zou ik dat lekker doen. Als je dingen wil laten om gezonder te eten kies dan iets waar je ook niet zoveel om geeft. Ik eet bijvoorbeeld bijna nooit brood omdat ik denk dat dat niet per sé gezond is en ik er weinig van geniet. Waar ik wel van geniet is chocola en dat neem ik dan regelmatig.


het beste dieet

Als je toch twijfels hebt of je nu de goede voedingskeuzes maakt voor je gezondheid zou je je bloed kunnen laten onderzoeken om te zien of je vitaminen tekorten hebt. Dit zegt natuurlijk niet alles maar kan je wellicht geruststellen dat je in ieder geval genoeg van alle vitaminen binnen krijgt. Daarnaast zou je zelf kunnen experimenten met een maandje vegan, vega (als dit een wens van je is) of geen gluten. Schrijf zorgvuldig op hoe je je voelt na die maand en dan verteld je lichaam waarschijnlijk zelf al een hele hoop over wat goed voor jouw lichaam is. Als je veel gezondheidsklachten hebt is het altijd goed om je huisarts en een orthomoleculair arts in te schakelen.


Daarnaast is het belangrijk dat je 'dieet' en goede bedoelingen niet ten koste van je geestelijke gezondheid gaat. Je kunt en en hebben. Je kunt een gezonde relatie met eten hebben én verstandige voedingskeuzes maken. Wil je hier hulp bij? Lees dan hier verder.



31 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page