• Anouk Möller

3 tips voor sportmotivatie die je nog niet kent.

Bijgewerkt: mrt 2

Als sporten niet als een tweede natuur voor je aanvoelt is het moeilijk te begrijpen hoe sommige mensen 4 keer per week sporten en zeggen het heerlijk te vinden.

Hoe kan het dat de een moeiteloos 4 keer in de week sport en de ander lood in de schoenen lijkt te hebben wanneer de wekelijkse sportavond weer aangebroken is? Hebben deze mensen meer discipline?




Misschien wel, maar discipline kan jij ook ontwikkelen als je de juiste kennis hebt!

Het is niet zo dat de een geboren wordt met discipline en de ander niet. Uiteindelijk blijkt dat de mensen die gedisciplineerd zijn simpelweg betere ’tools’ in het leven hebben opgedaan om gedisciplineerd te kunnen handelen. Met tools bedoel ik de breedste zin van het woord. Dus denk aan steun van buitenaf maar ook aan een betere kennis en beter voorbeeld in het verkrijgen van de mindset die leidt tot die discipline. Dus lees jezelf hier in om dat ijzeren discipline ook te ontwikkelen en word de persoon die je wil zijn!

Waarom lukt het de ene persoon wel om te sporten en de ander niet? Het antwoord zit hem in het ontwikkelen van een goede mindset!



3 Tips over hoe jij jezelf omtovert tot de sportieve persoon die je graag wilt zijn!


1. Creëer de juiste sfeer om te sporten:

Bedenk wanneer je je wel gemotiveerd voelde om te sporten. Vaak associëren we deze ‘zin’ met een bepaalde sfeer. Hoe kun je die sfeer nabootsen? Als jij om 20.00 's avonds wil gaan sporten maar na het eten op de bank zit met een kaarsje aan. Grote kans dat je zin hebt om dan lekker onder een kleedje voor de televisie te blijven zitten. Hiervoor heb je immers de perfecte sfeer gecreëerd. Echter kun je ook bewust de juiste sportsfeer creëren zodat je zin krijgt in sporten. Zo zou je bijvoorbeeld voor het eten al je sportkleren aan kunnen doen. Je kunt ervoor kiezen om nog niet op de bank te gaan zitten, maar even wat huishouden te doen zodat je actief blijft met een podcast over sporten. Dim je lampen niet, maar zet juist fel licht aan zodat je energieker blijft. Je zou wel kunnen gaan netflixen, maar dan iets wat gaat over sporten waardoor je geïnspireerd wordt.


2. Kies bewust je focus:

Hebben mensen die sporten heerlijk vinden altijd zin om te sporten? Nee! Ook deze mensen hebben soms meer zin om lekker thuis te blijven. Waarom vinden zij het dan toch heerlijk? Dat ligt voor een groot deel aan waar zij de focus (aandacht) op leggen in het sportproces. Even kort door de bocht bestaat het sportproces uit: (1) jezelf ertoe zetten (shiiit, ik heb geen zin!), (2) het sporten zelf (even inkomen en dan heerlijk), (3) na het sporten (voldaan gevoel, happy hormonen, genieten!). Een sportief mens heeft ook van tevoren wel eens geen zin maar focust hier alleen niet op en is dit dus vaak ook alweer snel vergeten. In plaats daarvan focust de sportfanaat op het positieve gevoel dat hij tijdens en na het sporten krijgt en is dit dan ook hetgeen wat hij zich vooral herinnert als hij aan sporten denkt! Tevens zal de weerstand bij fase 1 steeds minder worden wanneer het sporten een routine voor je wordt. Probeer daarom bewust het positieve gevoel dat je hebt tijdens en na het sporten naar boven te halen als je je even niet gemotiveerd voelt en geef de negatieve gevoelens aan het begin geen aandacht. Dit kun je oefenen, waardoor dit steeds meer vanzelf gaat!


3. Verlaag je doel:

Ja, je hoort het goed! Als je veel weerstand voelt om te sporten zet je doel over hoe lang je gaat sporten dan heel laag. Spreek met jezelf af dat je in ieder geval begint. Als je na 5 minuten sporten nog steeds wil stoppen dan 'mag' dat. In de praktijk zul je namelijk merken dat als je eenmaal begonnen bent met sporten, het helemaal niet zo vervelend is ( of zelfs leuk). Zeker met hardlopen, wielrennen, fitness of een home work-out werkt dit uitstekend. Ik vindt hardlopen bijvoorbeeld heel lekker, maar als het waait en ik bij de kachel zit, is mijn motivatie ook ver te zoeken. Door de afspraak met mezelf dat ik in ieder geval even ga, al is het maar 5 minuten, ga ik toch elke keer. In de praktijk worden die 5 minuten uiteindelijk toch altijd weer een 20 minuten of langer. Als je na 5 minuten wel echt wil stoppen dan mag je ook tevreden zijn. 5 Minuten sporten is nog altijd beter dan niets.



Het doel van dit artikel was om tips te geven die je nog niet gehoord had, dus ik hoop dat dat is gelukt. Ik ging er even vanuit dat je de volgende tips zoals, zoek een sportmaatje om elkaar te motiveren, kies een sport die je leuk vindt, wel wist. Zo niet, alsjeblieft;)


Wil je verder werken aan je mindset met een psycholoog? Lees dan hier verder over de psychocoaching van Vitamin me.





15 keer bekeken
Contact

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Dan kun je bellen, appen of mailen naar:

 

T: 06-53842328

E: anoukmoller@vitaminme.nl

Anouk Möller MSc.

Vitamin me Voedingspsycholoog & Psychocoach

Praktijk: Hillegommerdijk 417, Beinsdorp

             

​​

Naam *

E-mailadres *

Onderwerp

Bericht

Er wordt veilig omgegaan met uw persoonsgegevens, lees de privacyverklaring hier. 

Volg Vitamin me ook op:
  • Instagram
  • Facebook
unnamed.png

BTW-ID: NL002237703B80