• Anouk Möller

hormonen, afvallen en sport


Hormonen regelen van alles in ons lijf.

Hormonen beïnvloeden ook onze vetverbranding, spieropbouw en eetbehoeftes.

Veel mensen geven bijvoorbeeld aan tijdens de menstruatie bepaalde cravings te hebben. Hormonen kunnen je dan ook flink in de weg zitten als je wilt afvallen. Echter heb je tot op zekere hoogte ook invloed op je hormonen door gezond te eten en te sporten.


Dit artikel gaat over de belangrijkste effecten van hormonen op je lijf wanneer je wilt afvallen.



Oestrogeen

Oestrogeen en vet hebben veel met elkaar te maken. Te hoge oestrogeenlevels zorgen voor meer vet. Daarnaast produceert vet ook oestrogeen, waardoor het steeds moeilijker wordt om een gezond vetpercentage te behouden. Zo kan een te laag vetpercentage zorgen voor een oestrogeentekort. Dit kan ervoor zorgen dat onder andere menstruatie uitblijft. Sporten helpt uiteraard om je vetpercentage gezond te houden en dat is belangrijk om je oestrogeenlevel in balans te houden.


Testosteron

Testosteron is het bekendste mannelijke geslachtshormoon. Echter maken vrouwen dit ook in mindere mate aan. Hoe meer je van dit hormoon hebt, hoe makkelijker je spieren opbouwt. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust. Of je veel of weinig testosteron aanmaakt, is vooral genetisch bepaald.


Cortisol

Cortisol is het stresshormoon. Cortisol komt vrij als je mentale stress voelt maar kan ook vrijkomen wanneer je fysieke stress hebt. Cortisol zet eiwitten in spieren om in glucose. Je hebt dit voor intensieve sporten ook nodig omdat dit de energie geeft om je fysiek in te spannen. Echter wil je niet te veel stress (cortisol) omdat je spierweefsel verloren gaat als je veel eiwitten hieruit onttrekt. Zoals ik al zei, hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt in rust. Rustige sporten zoals yoga en pilates verlagen je cortisollevel juist.


Lees ook: Sporten voor mentale stabiliteit.


Groeihormoon

Groeihormoon zorgt voor een betere vetverbranding. Sporten zorgt voor een toename van het groeihormoon. Vooral krachttraining omdat dit de opbouw van spierweefsel boost en daarvoor heb je groeihormonen nodig. Groeihormoon heeft daarnaast nog een aantal fijne effecten. Onder andere stimuleert het wondgenezing en krijg je er een betere weerstand van. Echter moet je wel zorgen dat je genoeg slaap krijgt want je maakt dit hormoon aan in je slaap.



Glucagon & insuline

Glucagon en insuline regelen samen de bloedsuikerspiegel. Het zijn tegenhangers van elkaar. Een goede balans tussen deze 2 hormonen is erg belangrijk. Dit zorgt voor een snellere vetverbranding en voorkomt schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Als je namelijk veel schommelingen hebt, kunnen die ervoor zorgen dat je vaak behoefte hebt om te snacken. Daarnaast kan gezonde voeding er juist voor zorgen dat je minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel krijgt.


Serotonine & Endorfine

Serotonine wordt het gelukshormoon genoemd maar is eigenlijk een neurotransmitter. Endorfine is ook een neurotransmitter en zorgt ervoor dat je je gelukkiger, of zelfs euforisch voelt. Je kunt beide opwekken door te sporten (denk aan de runners high). Serotonine heeft ook veel andere fijne effecten: het helpt je beter met stress omgaan, zorgt ervoor dat je je beter voelt, helpt je beter te slapen en het helpt je impulsen te beheersen. Goede motivatie om te sporten dacht ik zo!


Dopamine

Dopamine is het genotshormoon. Met dopamine beloont jouw lichaam je als je iets doet wat je fijn vindt. Iedere keer dat je dat gedrag vertoont, geven je hersenen dopamine af. Zo kan er dopamine vrijkomen door een appje, maar ook door chocola als je dit erg lekker vindt. Dit is namelijk ook het hormoon dat een belangrijke rol speelt bij verslavingen. Gelukkig kun je ook op een gezonde manier het dopaminelevel in je bloed verhogen, namelijk door te sporten.



Zoals je kunt lezen hebben hormonen effect op allerlei zaken die ervoor zorgen dat je afvalt zoals vetverbranding, spieropbouw en eetbehoeftes. Een gezonde hormoonhuishouding zorgt ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren en dat je je gelukkiger voelt.


Lees ook: Voeding voor geestelijke balans.


Je hebt gelukkig ook zelf invloed op je hormoonbalans. Gezonde voeding en op een gezonde manier sporten kan ontzettend helpen om je hormonen in balans te brengen.

Met hormonen die in balans zijn kun je gaan merken dat eetbuien minder worden, dat je minder vet opslaat en hoogstwaarschijnlijk voel je je er ook beter bij.


Wil je werken aan het in balans brengen van je hormonen door middel van gezonde voeding? Lukt het je echter niet om een gezond eetpatroon vast te houden door emotie-eten, eetverslaving of eetbuien? Lees dan verder over het voedingspsychologietraject van Vitamin me.

0 keer bekeken
Contact

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Dan kun je bellen, appen of mailen naar:

 

T: 06-53842328

E: anoukmoller@vitaminme.nl

Anouk Möller MSc.

Vitamin me Voedingspsycholoog & Psychocoach

Praktijk: Hillegommerdijk 417, Beinsdorp

             

​​

Volg Vitamin me ook op:
  • Instagram
  • Facebook
unnamed.png

BTW-ID: NL002237703B80