• Anouk Möller

hoe begin je met mediteren

Mediteren is toch dat uren stil zitten zonder gedachtes? Ik zou dat echt niet kunnen, hoor ik vaak van mensen. Krijg jij ook de kriebels van stil zitten en ben je altijd druk in je hoofd? Dan is mediteren juist gemaakt voor jou! Meditatie is erg effectief in het ontspannen van je systeem en je hersenen te leren in het nu te zijn. Meditatie is dan ook een perfecte tool tegen stress en burn-out.


De mensen die een uur kunnen mediteren zijn ook begonnen met een druk hoofd. Echter zijn zij geoefend. Beginnen met mediteren hoeft niet zo lastig te zijn. Je moet het alleen wel op een slimme manier aanpakken. Met deze tools wordt het mediteren een eitje!





Download een meditatie app:

Met een app mediteren is lekker laagdrempelig. Ik vind 'Headspace' en 'Calm' heel fijn hiervoor. Ook op youtube kan je allerlei meditaties vinden. Met de apps kun je kiezen uit hele korte of lange meditaties. Ze hebben meditaties met een stem die je vertelt wat je moet doen, of met muziek, natuurgeluiden, alles is mogelijk. Kijk wat bij jou past en welke manier bij jou het beste gaat. Natuurlijk zullen er mensen zijn die beweren dat de ene soort meditatie beter is dan de ander, maar uiteindelijk gaat het erom dat je het met regelmaat doet. Dit houd je het beste vol wanneer het bij je past.


Lees ook: 10-Daagse stilte retraite, mijn ervaring.


Begin klein:

Stel kleine meditatiedoelen, nog lager, nog ietsje...JA, dan kom je misschien wel uit op 1 minuut. Je denkt misschien dat dit geen zin heeft maar iedere dag 1 minuut mediteren is nog steeds 365 minuten per jaar meer dan dat je vorig jaar deed! Het effect van meditatie is cumulatief. Oftewel, hoe vaker je het hebt gedaan, hoe groter het effect wordt. Jouw hersenen passen zich aan door wat jij meemaakt. Dus als jouw hersenen vanaf nu regelmatig een meditatie meemaken gaan ze beter ingesteld worden op die ontspanning waardoor je in het dagelijks leven makkelijker ontspant uiteindelijk. En guess what...dan wordt het mediteren ook makkelijk en houdt je straks met gemak een half uur vol!


Misschien denk je, ja leuk maar ik wil SNEL die rust in mijn hoofd dus ik begin gelijk met iedere dag een half uur. Dit zal echter veel moeilijker zijn om vol te houden! Als je het al weet vol te houden leg je hiermee zoveel druk op jezelf dat je juist ook stress creëert.


Bij meditatie kun je beter iedere dag consequent kort mediteren dan sporadisch lang.


Haal je voldoening uit het korte termijn effect:

Er zijn vele voorbeelden van mensen met die fantastische resultaten hebben geboekt met mediteren. Mensen voelen zich gelukkiger, emotioneel stabieler en komen zelfs van hun angsten of depressie af. Dit zijn mooie motivaties om te mediteren maar het duurt erg lang voordat je deze effecten echt zult opmerken. Het is een proces. Een klein beetje verandering in je emotionele stabiliteit zul je waarschijnlijk niet meteen opmerken. Je focus op deze effecten kan juist demotiverend werken wanneer het te lang duurt. Daarom kun je beter op de korte termijn effecten focussen. Veel mensen ervaren namelijk direct na de meditatie al dat ze zich wat kalmer voelen of dat hun lijf ontspant. Daarnaast mag je ook gewoon trots op jezelf zijn dat je het hebt gedaan (ook al is het 1 minuut;).



Bedenk een vast moment waarop je mediteert:

Wat is voor jouw een moment dat praktisch is? Veel mensen zweren bij mediteren voor het slapengaan in bed. Voor de slechte slapers onder ons is dit top, want de meditatie zal je helpen om in een diepe slaap te komen. Als je een ochtendmens bent kan dit ook een goed moment zijn. Of misschien knap je er juist van op wanneer je het midden op de dag doet? Hoe dan ook is het fijn om je meditatie een vast moment te geven. Hierdoor zal je het minder snel vergeten en ook sneller wennen aan deze gewoonte.


Lees ook: Wat lever meditatie nu echt op?


Veroordeel jezelf niet tijdens het mediteren.

Veel mensen vinden mediteren niks omdat ze denken dat ze dan geen gedachtes mogen hebben. Echter is een gedachte tijdens de meditatie helemaal niet erg. Oordeel niet over de gedachte maar probeer er met meer afstand naar te kijken en laat hem voorbij 'varen'. Je kunt iedere iedere keer dat je een gedachte krijgt, je focus vriendelijk weer terug brengen naar de meditatie.


De meditatie is niet mislukt als je continue gedachtes had. Je hebt geoefend en daar gaat het om.

Veel succes!







15 keer bekeken
Contact

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Dan kun je bellen, appen of mailen naar:

 

T: 06-53842328

E: anoukmoller@vitaminme.nl

Anouk Möller MSc.

Vitamin me Voedingspsycholoog & Psychocoach

Praktijk: Hillegommerdijk 417, Beinsdorp

             

​​

Naam *

E-mailadres *

Onderwerp

Bericht

Er wordt veilig omgegaan met uw persoonsgegevens, lees de privacyverklaring hier. 

Volg Vitamin me ook op:
  • Instagram
  • Facebook
unnamed.png

BTW-ID: NL002237703B80