Wat kun je verwachten van een gezonde relatie met voeding.

"I made it! Ik heb een gezonde relatie met voeding!" zei een cliënt laatst tegen mij. Hoe fijn is dat! Hoe ziet dit eruit en hoe ziet dit er bij mij persoonlijk uit? Dat leg ik je uit in deze blog.

Ik help als voedingspsycholoog mensen aan een goede relatie met voeding. Top, maar wat is een goede relatie met voeding? Wanneer is je relatie met voeding een 10 waard en ben je klaar? Ik val maar gelijk met de deur in huis om je te vertellen dat je relatie met voeding nooit 'af' is. Dit is echter niet zo'n slecht nieuws als dat het lijkt.


Als ik het heb over je relatie met voeding dan heb ik het niet over een dieet waarmee je 10 kilo afvalt en dan heb je je doel behaalt.

Werken aan een goede relatie met voeding gaat om gezond kunnen eten maar ook ongezond kunnen eten op een manier waar je achter staat. Zonder dat het je stemming of eigenwaarde beïnvloedt en zonder dat je al te veel energie en gedachtes aan eten hoeft te verspillen. Je bent tevreden met hoe je eet en hebt rust in je hoofd. Klinkt goed toch?


Echter zal je relatie met voeding altijd in beweging blijven. We zijn als mensen altijd in ontwikkeling en daarmee is je relatie met voeding ook altijd in ontwikkeling.

Het is niet realistisch dat je de trap bewandelt naar een gezonde relatie met voeding en dat je daar de kamer ingaat en voor altijd blijft. Je blijft op die trap!

Een beetje dansend met af en toe een treetje omlaag en af en toe een treetje omhoog.

Waarschijnlijk is dit geen goed verkooppraatje maar eigenlijk ben je nooit klaar en is je relatie met voeding altijd in beweging. Toch is er ook goed nieuws!


Lees ook: De 5 fases van gedragsverandering.


Weer even over de trap; Stel je maar eens voor dat je onderaan de trap staat als je aan het voedingspsychologietraject begint. Je bent ontevreden over je relatie met voeding! Door het traject ga je dansend (met af en toe een stapje terug) de treden omhoog en word je steeds gelukkiger met je relatie met voeding. Je gaat gezonder eten, je denkt minder aan eten, je geniet meer en ervaart geen stress meer van eetgedoe. Als je het traject afsluit ben je drie verdiepingen hoger met de trap en ben je zo ver van waar je was dat je nooit meer terug zal gaan naar een ongezonde relatie met voeding.


Toch zal je nog wel eens een paar stappen terug zetten en weer even de neiging hebben om die reep chocola in een keer op te eten. Je zult echter ook weten wat je moet doen om niet van de trap keihar naar beneden te vallen en weer terug te zijn bij start. Hoogstwaarschijnlijk zal je ook regelmatig nog een aantal stappen omhoog zetten op de trap. Je blijft in beweging omdat de rest van je leven ook niet stil staat en dat is helemaal niet erg als je weet wat je moet doen als het eten of je gedachten hierover even wat minder zijn.

Bij mij werkt dit ook zo! Als ik mijn relatie met voeding een cijfer moet geven schommelt hij al jaren tussen een 7 en een 10.

Soms zit ik in een heerlijke flow (meestal wanneer ik in het algemeen ook goed in mijn vel zit). Dan sta ik 100% achter hoe ik eet en kost dit mij 0 energie. Soms krijg ik weer wat meer eetgedoe (meestal wanneer ik moe of gestresst ben). Dan krijg ik bijvoorbeeld opeens behoefte om een reep chocola op te eten waarvan ik weet dat ik daar niet gelukkig van word. Omdat mijn relatie met voeding nu erg goed is het resultaat dat ik soms iets meer chocola eet dan ik zou willen echter zijn deze hoeveelheden veel kleiner dan vroeger, komt het veel minder vaak voor en beïnvloedt het niet mijn eigenwaarde of dag en ga ik gezond weer verder.


Ruim tien jaar geleden was dat wel anders! Toen kreeg mijn relatie op goede dagen het cijfer 3, maar meestal een 1 of een 2. Ik was de hele dag bezig met eten, wat wel en wat niet. Continue bang dat ik de controle zou verliezen waarna ik dan ook de controle verloor en in een eetbui verviel. Met een 1 of 2 kost je relatie met voeding je heel veel energie en ondermijnt het je eigenwaarde en heb je echt hulp nodig om naar een voldoende te gaan.


Wat wil ik met dit artikel zeggen? Je kan zeker je relatie met voeding flink verbeteren maar je relatie met voeding is geen 'eind goed al goed' verhaal waarbij ik aan het einde zeg “ en ze leefden nog lang en gelukkig”. We zijn nou eenmaal mensen van vlees en bloed die altijd in beweging zijn en daarmee is onze relatie met voeding ook altijd in beweging.


Lees ook: Wanneer heb je orthorexia?


Het goede nieuws is dat als je relatie eenmaal een voldoende is, je niet zo snel meer een slechte relatie met voeding zal krijgen. Zeker niet als je hier bewust aan gewerkt hebt met het voedingspsychologietraject. Dan weet je namelijk wat je moet doen, denken en voelen om je niet meer gek te laten maken door je hoofd, of een oude angst, of een bepaald gewicht of koekje. ;)


Wil je hier meer info over klik dan hier.

33 weergaven0 opmerkingen